De inzet van social media speelt een grote rol in je online marketing strategie. Veel ondernemers zijn actief op Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest of TikTok. Binnen elk format wil ieder op zijn eigen manier opvallen. Het is die schreeuw om aandacht waar we allemaal zo gewillig op inzetten. Omdat er geen goed plan achter de aanwezigheid en dus het doel van je inzet op social media is, doen veel ondernemers het meer ‘omdat iedereen het doet’ dan dat ze het echt willen en er de voordelen van inzien. Hoe haal jij met je onderneming nou echt voordeel uit social media?
Het begint met een goed imago
Om te beginnen is het essentieel om via social media je merkidentiteit goed te positioneren. Je imago is bepalender dan ooit. Alles wordt blootgesteld en tegenwoordig schromen we niet om wie dan ook zonder pardon aan de schandpaal te nagelen. En je wilt echt niet in die hoek waar de klappen vallen terechtkomen met je business. Wie goed doet, goed ontmoet! Denk dus met alles wat je deelt goed na over waarom je dat doet en hoe je dat doet. Eigenlijk geldt dat voor alles in het leven, toch? Opvallen hoeft dan ook niet schreeuwerig of patserig over te komen! Jezelf zijn en een ander ook als zodanig respecteren, in theorie schreeuwt de nieuwe generatie er online dagelijks om. In de praktijk valt er nog wel wat winst te behalen, maar daar zit juist een grote kans voor jouw organisatie!
Hoe trigger je jouw doelgroep op social media?
Alles is steeds meer gericht op visuele content. ‘Video killed the radiostar’, het herhaalt zich op social media. Statisch is echt verleden tijd. Steek tijd en energie in krachtige video content, maar blijf dicht bij jezelf en je kernwaarden. Een tip? Humor, wellicht een tikkeltje cynisch of sarcastisch, doet het altijd goed op social media. De meeste kanalen zijn dan ook bedoeld om, joh, sociaal te zijn. Een voorbeeld? Delta Airlines bedacht zich dat instructies die stewardessen voorafgaand aan het opstijgen inmiddels zo uitgekauwd zijn, dat niemand ze meer echt goed tot zich neemt. Terwijl het wel ontzettend belangrijk is, wanneer plots blijkt dat het nodig is. Met enige humoristische zelfspot wisten ze in de instructievideo’s de aandacht van de passagier van begin tot eind vast te houden, wat ze zelfs nog voor het opstijgen al applaus bezorgde en nog meer credits.
Laat je helpen met een social media strategie
Een ander goed voorbeeld zijn de video’s Will It Blend van een organisatie die blenders verkoopt. Op haast idiote wijze werd onderzocht wat er zoal aan hun krachtige blenders onderworpen kon worden. De duurste iPads gingen door hun blenders in humoristische video’s, met een enorme boost aan populariteit, sales, en zelfs merchandise tot gevolg. Wil jij dit ook? Denk er eens goed over na en laat zo nodig je social media uitbesteden aan specialisten die al vaker succesvol met dit bijltje hebben gehakt. Want hoe lollig het op de voorgrond ook is, er is natuurlijk heel strategisch en kritisch over nagedacht. Echt goede humor is doodserieus!
Emo-based of niet, social media is serious business!
Natuurlijk is het social media kanaal waarop je specifieke content inzet allesbepalend voor de vorm waarin je dat doet. Zo zijn de meeste gericht op luchtige emoties, maar is LinkedIn daarop een beetje een uitzondering. Het richt zich op je zakelijke netwerk, met als doel om opdrachtgevers en werknemers aan elkaar te koppelen. En ook dat is dan toch weer een beetje emo-based. Het gebruik van Linkedin is gratis en voor iedereen toegankelijk als een soort online cv. Maar er is wel degelijk ook de mogelijkheid om, tegen betaling, advertenties te plaatsen of informatie over Linkedin-gebruikers te verkrijgen. Zo kun je bijvoorbeeld met Linkedin Sales Navigator heel precies je doelgroep targetten. Wil je een bepaalde functie, expertise of dienst in een doelbewuste regio verspreiden en aanbieden? Zoals een webinar, masterclass of training? Of misschien wel doelgericht vacatures plaatsen? Dan is ook LinkedIn marketing uitbesteden een verstandig idee.